JAK ZNIECHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI JĘZYKA?
JAK ZNIECHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI JĘZYKA?
Dziś przekornie będzie, bo proponuję
poradnik-odradnik, czyli czego nie robić, żeby coś zrobić.
A wszystko zaczęło się od niewinnej rozmowy:
-Czy łatwo jest zniechęcić dziecko do nauki
języka?-spytałam kiedyś koleżankę.
-Nie. Jak dziecko jest zmotywowane, to żeby je
zniechęcić, to naprawdę nauczyciel musi się natrudzić. – odpowiedziała.
I była bardzo przekonująca w swojej opinii. A szkoda, bo aby zniechęcić dziecko do nauki języka, tak naprawdę niewiele trzeba i wcale nauczyciel nie musi być tym ‘złem koniecznym’. Bardzo dużym demotywatorem do nauki są rodzice!
I była bardzo przekonująca w swojej opinii. A szkoda, bo aby zniechęcić dziecko do nauki języka, tak naprawdę niewiele trzeba i wcale nauczyciel nie musi być tym ‘złem koniecznym’. Bardzo dużym demotywatorem do nauki są rodzice!
1. ‘Jak to nie wiesz, jak to napisać? Nawet
najłatwiejszego słowa nie umiesz przeczytać?’
Wielu rodziców zapomina, że nauka języka (nie
tylko obcego, ale też ojczystego) to proces, w którym nie wszystkie kompetencje
trenujemy jednocześnie. Małe dziecko zanim zacznie mówić, najpierw słucha i
wykonuje czynności, które tłumaczy mu mama. Czytanie i pisanie są kompetencjami,
na których koncentruje się później. I nawet wtedy należy cierpliwie i wytrwale
towarzyszyć dziecku, bo minie trochę czasu, zanim uczeń nauczy się liter oraz
zrozumie i nauczy się zasad czytania i pisania w obcym języku. W języku
angielskim inaczej mówimy, a inaczej piszemy wyrazy, zwykle zasady nie są
oczywiste, a gdy dorzucimy do tego wyjątki i kłopotliwe th to naprawdę można się pogubić. Dlatego pamiętajmy, że ‘nie
wiem’, które mówi dziecko, nie zawsze oznacza brak wiedzy. Często jest to
zwykła niepewność i strach przed popełnionym błędem (jeszcze przed rodzicem,
który mówi w danym języku). A pamiętajmy, że na błędach uczymy się najlepiej!
2. ‘Tyle się już uczysz i dalej nie wiesz jak
zapytać o drogę?’
No, może być tak, że dziecko jeszcze nie wie. Pewnie
w tym roku uczyło się pogody, części garderoby, jedzenia lub wyrażania emocji i
na spacer po mieście nie starczyło już czasu. I dobrze, bo nie da się poruszyć
wszystkich tematów na raz (zresztą, gdyby się dało to przecież co roku dzieci
musiałyby się uczyć tego samego, a to byłoby strasznie nudne!). Być może wie,
ale zapomniało lub woli powiedzieć, że nie wie, żeby nie musieć rozmawiać z
obcą osobą. Rodzice mają tendencję do zbyt pochopnego oceniania sytuacji. A ilu
z nas na wyrywki potrafi powiedzieć, jak w innym języku zapytać o drogę, kupić
coś w sklepie, czy poprosić o wymianę ręcznika w hotelu?
3. ‘Idź, przecież wiesz jak kupić wodę,
uczyłeś się tego!’

No, ten argument też najszczęśliwszy nie jest.
Bo przecież mama jest najlepsza, więc co to w ogóle znaczy? Poza tym mama
przecież sobie jakoś radzi bez tego języka i jest dobrze, więc ja też dam radę!
Jeśli już musimy koncentrować się na niedoskonałościach rodzica, to raczej
pokażmy, że rodzic też musi się uczyć i starać dużo bardziej niż dziecko,
dlatego warto uczyć się w wieku szkolnym, ponieważ wymaga to dużo mniej
wysiłku.
5. ‘Jak się mówi kot po angielsku?’
Metoda translatorska uznawana jest już za
przestarzałą i mało efektywną. Teraz dzieci uczą się (a przynajmniej powinny, w
mojej opinii) wyłącznie w danym języku, a tłumaczenie wyrazów opiera się na
korzystaniu z obrazków, przedmiotów nas otaczających lub gestów. Może się więc
zdarzyć, że dziecko kompletnie nie operuje w językach wymiennie i nie kojarzy
odpowiedników polskich, bo zwyczajnie nie jest tak uczone. I dobrze! A rodziców
zachęcam bardziej do wskazywania, rysowania, pokazywania niż pytania o słówka po polsku (patrz: JAK PRACOWAĆ Z DZIECKIEM W DOMU).
Zasadniczo zazwyczaj niepokojącą kwestią jest chory ambicjonalizm rodziców, brak umięjętności udzielenia informacji zwrotnej oraz demobilizujące zdania-killery, które podcinają skrzydła
OdpowiedzUsuńDlatego liczymy na to, że rodzice (a może i niektórzy nauczyciele) po przeczytaniu takiego artykułu bardziej zdroworozsądkowo będą podchodzili do rozwoju językowego swoich dzieci i uczniów.
Usuń